För att gå en mil i någon annans skor måste du först ta av dina egnaFör att gå en mil i någon annans skor måste du först ta av dina egna

Lyssna till kunden!   Förstå användarna!   Känn din motståndare!   Vi har alla hört uppmaningarna. För att bättre kunna sälja vad kunderna verkligen vill ha och uppskattar, för att designa saker som folk vill och förstår att använda, uppskatta och rekommendera sina vänner och bekanta – eller för att

Från min horisont

Samarbete är en fråga om kultur och ledarskap, inte teknikSamarbete är en fråga om kultur och ledarskap, inte teknik

Under mina mer än tio år inom internt onlinesamarbete har jag gång på gång förundrats över hur många som faktiskt verkar tro att bara man introducerar något standardverktyg så börjar medarbetarna samarbeta kors och tvärs. Få, om någon, har lyckats med den metoden. ”Pay and pray” som vi brukade kalla

Den Personliga Arbetsplatsen Effektskapande Medel Organisationskultur

Jakten på medelmåttig förutsägbarhetJakten på medelmåttig förutsägbarhet

  Dagens blogginlägg av Seth Godin var lite extra tänkvärt ”This is mediocre”. Om hur de stora företagen, de stora butiks- och restaurangkedjornas strävan efter att leverera konsekvent, förutsägbar och ekonomiskt ”optimal” (billig alltså) kvalitet på sina produkter och tjänster lyckas göra dem ospännande, medelmåttiga. Som han skriver ”Ordet exceptionell

Se-, hör- och läsvärt

Dags att byta ut HR mot HP?Dags att byta ut HR mot HP?

Efter tio år som konsult i en världsomspännande konsultverksamhet med amerikansk kultur får jag knottror när jag hör medarbetare talas om som resurser. I mitt huvud får jag associationer till utbytbara daglönare, fattiga stackare med kepsen i hand, som ska vara innerligt tacksamma att någon låter dem göra rätt för

Engagerat arbetsliv