Distanssamarbete – som vanligt men ändå inte

Plötsligt skickade coronaviruset massor av människor bort från kontoren där de var vana att arbeta tillsammans. Nu var det hemarbete som gällde och därmed distanssamarbete. För ingen är ju en ö. Ingen av oss klarar av sitt arbete utan att samarbeta; med kollegor, med kunder, med leverantörer eller externa samarbetspartners.

Men nu ska vi helt plötsligt samarbeta, fast isär. Och det är inte utan utmaningar. Särskilt inte i början. Med bakgrund av mina femton år av daglig erfarenhet av distanssamarbete och distansmöten på IBM och, i synnerhet, av att ha arbetat som internationell konsult i just distanssamarbete under större delen av den tiden, vill jag dela med mig av vad jag samlat på mig. Vill ni ha mer hjälp, i synnerhet mer anpassat till er organisation eller er situation är ni hjärtligt välkomna att höra av er till mig.

Därför har jag skrivit ett antal bloggposter som du hittar via översta länken till höger (och fyller på efter hand) och har hållit webinarier som du också hittar till höger. Dessutom länkar jag till egnas och andras artiklar i ämnet,  efter hand som jag skriver nytt eller hittar andras guldkorn. För nu får vi ju hjälpas åt att ta oss igenom coronakrisen så gott vi kan – och förhoppningsvis komma ut i andra änden med förbättrade vanor och flexiblare arbetsformer.

Vanor är viktigare än verktyg

Det bästa verktyget för gruppchatt är det som alla i gruppen är inloggade på och förstår att använda. Om Karin eller Johan aldrig är inloggade kvittar det om ni kan dela filer, köra videomöten eller vilka andra tjusiga funktioner ert verktyg har. Ni får ändå inte distanssamarbetet att fungera, åtminstone inte med Karin och Johan.

De arbetssätt och vanor jag och andra brukar rekommendera för att få distanssamarbete att lyckas är oftast de man egentligen borde haft redan på kontoret men kunde komma undan utan för att man ändå satt så nära varandra. Det gäller även ledarskap, förresten.

Väldigt mycket går ut på tydlighet, fokus, struktur och medveten kommunikation.

Men att tekniken fungerar är centralt

Helt plötsligt blir det väldigt tydligt om vissa grundläggande saker inte är på plats: Internetanslutning, wifi, batterikvalitet och laddarkablar. Men också headset, webbkameror, arbetsmiljö (både för vårt eget välbefinnande och för hur vårt hemmakontor gör sig i videomöte).

Vilka specifika verktyg och funktioner som är värdefulla beror på många olika faktorer och jag är därför försiktig med att ge specifika rekommendationer utan att känna till förutsättningarna.

För generellt samarbete behöver de flesta åtminstone verktyg för:

  • Lagra, dela och redigera filer i molnet
  • Chat i grupp och enskilt
  • Distansmöten, helst med video

För mer detaljerade resonemang kring val av verktyg, se mina blogginlägg.

Artiklar och länkar – egna och andras

Kontakta mig

Samarbete på distans (inom team)

Samarbete, lärande och inspiration på distans (över HELA organisationen)

Arbeta hemma, utan kollegor omkring sig

Ledarskap på distans

Distansmöten

Samarbetsverktyg

  • Kommer snart

Workshops, utbildning och annat specifikt på distans

In English